Iskola
Elballagtak a nyolcadikosaink!Sok sikert kívánunk Nekik!
Iskolásaink Balázsjárása az óvodában
1956-os megemlékezés az iskolában
A Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Bencés Általános Iskola elsős osztálya
2020. szeptember 1-jei tanévnyitó ünnepségünkön 20 kis elsősnek köthette fel iskolánk nyakkendőjét osztályfőnökük Paszterkóné Angyal Adrienn. A gondjaira bízott 8 kislány és 12 kisfiú is az új fenntartó, a Szent Mór Perjelség útmutatása szerint, de a korábbi években kialakított kétnyelvű képzést folytatva végzi munkáját. Sárai-Szabó Tamás perjel úr köszöntője szívhezszóló volt. Az új Nemzeti Alaptanterv kötelező óraszám csökkentése miatt az 1. osztályban nincs környezet óra és a heti angol órák száma is eggyel kevesebb. Reménykedünk, hogy majd így is tudják a korábbi évek szép hagyományát folytatni, vagyis államilag elismert középfokú komplex nyelvvizsgával befejezni általános iskolai tanulmányaikat.
A tantestület új tagjai:
· Pasztekóné Angyal Adrienn tanító
· Angyal Melinda történelem szakos tanár
· Nagy Anna angol szakos tanár
· Czifrik Balázs magyar nyelv és irodalom szakos tanár
· Bruchner Máté ének tanár
· Angyal Adrienn fizika szakos tanár
· Samu Cynthia, Varga Balázs informatika tanár
Bencések veszik át az iskolát Lipóton | KISALFÖLD
A 2011-ben Lipóton tagintézményként egy első osztállyal induló iskola életében már az eltelt kilenc év is változások sokaságát hozta. Most újabb mérföldkőhöz érkeztek: szeptembertől egyházi fenntartású lesz az intézmény. A Győri Tankerületi Központtól ugyanis a Magyar Bencés Kongregáció Szent Mór Perjelség veszi át a tanoda működtetését.
Egy évtizede még nem volt iskolájuk
– Tíz éve még nem volt Lipótnak iskolája, és azóta mennyi minden történt! A fenntartóváltással tettük fel az i-re a pontot. Fontos volt számunkra, hogy az egyház vegye át az oktatási intézményünket – emelte ki Tóth Péter lipóti polgármester.
A fenntartóváltás előkészületei tulajdonképpen már egy éve zajlanak. A szülők és a pedagógusok is támogatták a változást, és a győri püspökség is jóváhagyását adta.
– Az iskolaválasztás szabadsága minden szülő számára megadatott. Héderváron a piaristák segítik az oktató-nevelő munkát, nálunk szeptembertől pedig a bencések. Jómagam is vallásosként azon a nézeten vagyok, hogy a papok, pap-tanárok sokat hozzá tudnak tenni a gyermekek neveléséhez. Egyébként hozzánk tizenhat településről érkeznek diákok.
Várhatóan a helyi óvodát is átveszi majd a rend, erre a jövő nevelési évtől lehet számítani.
A térség iskolája kívánt lenni
Giczi Ferencné igazgató szerint az elmúlt években számos változás történt egyébként is az iskola életében. Az épület bővítése, új szárny hozzáépítése, az iskola környezetének parkosítása mellett a teljes nyolc évfolyamra kiterjedt az oktatás-nevelés.
– A kezdeti elképzelések, miszerint a térség iskolája kíván lenni, megvalósult, hiszen a 140 tanuló nagyobbik hányada a környező településekről érkezik. A családias, nyugodt légkör az alacsony osztálylétszámokkal, az odafigyelő pedagógusokkal biztosított. Az intézmény legfőbb vonzereje azonban a nyelvi képzésben rejlik. Eredményessége megkérdőjelezhetetlen, amelynek bizonyítéka, hogy az első ballagó osztály 86 százaléka, az idei végzősök 81 százaléka államilag elismert középfokú írásbeli és szóbeli nyelvvizsga-bizonyítvánnyal fejezte be általános iskolai tanulmányait és folytatja gimnáziumban vagy szakgimnáziumban. Egyértelmű sikertörténet: tanuló-szülő-pedagógus közös munkájának gyümölcse – vélekedett az intézményvezető.
Összetartásuk, látásmódjuk példa
A fenntartóváltásról kifejtette: „Az egykori bencés diákok összetartó közössége, látásmódja példa számunkra is. A változás a kétnyelvű képzést nem módosítja, a hitoktatást felmenő rendszerben vezetjük be, tehát csak a 20 kis elsőst érinti. De a célul kitűzött komplexebb személyiségfejlesztés mindenkire érvényes lesz.”
Az országban a harmadik – Bencés általános iskola Lipóton
Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Bencés Általános Iskola
- címe: 9233 Lipót, Fő tér 2.
- fenntartó: Magyar Bencés Kongregáció Szent Mór Perjelség 9022 Győr, Széchenyi tér 8-9.
- képviselője: Sárai-Szabó Tamás Kelemen atya
- működtetője: Lipót Község Önkormányzata
- iskola típusa: általános iskola 1-8. évfolyammal
- képzése: kétnyelvű képzés
- iskola telefonszáma: 06-96-704-318, 06-30-5625063
- facebook oldala: Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Bencés Általános Iskola, Lipót
- e-mail címe: iskola.lipot@gmail.com
- tagintézmény-vezető: Giczi Ferencné
- tanulói létszáma: 142 fő (2020/2021-as tanév)
A térség iskoláinak oktatási kínálatában ez a kétnyelvű képzési forma korábban nem szerepelt, a meglévő hiány, valamint a szülők igénye motiválta a létrehozókat, hogy az angol nyelvet magasabb óraszámban és új keretek között oktassák.
2011/2012-es tanévtől – 1. évfolyamtól – felmenőrendszerben „kiépülve”– működik a magyar-angol két tanítási nyelvű képzés.
Ennek a képzési formának a bevezetésével helyben oktathatók a lipóti gyerekek ill. vonzó más települések lakói számára is. Az eredeti szándék, miszerint a környék iskolája kíván lenni, mára megvalósult.
Miben más ez a program?
- A nyelvtanulás már kisgyermekkorban elkezdődik – a gyermek az anyanyelvi fejlődés fázisait járja végig.
- Kialakul a spontán beszédbátorság – spontán beszéd.
- A nyelvtan és az olvasás-írás tanítását megelőzi a beszéd, illetve a beszédértés tanítása.
- Idegen nyelvű-anyanyelvi lektor is foglalkozik a tanulókkal.
- Bizonyos tantárgyakat idegen nyelven tanul, melynek során heti 9-10 órában találkozik a célnyelvvel, ezáltal gondolkodása rugalmasabb lesz, újfajta tanulási stratégiákat sajátít el, szókincse sokkal nagyobb lesz az átlag nyelvtanulónál, s a nyelvvel való intenzív találkozásnak köszönhetően a kiejtése, nyelvi viselkedése autentikusabbá, a nyelvi struktúrák és kifejezések ismerete megbízhatóbbá válik.
- Szabadidős programok szervezése során találkozhat angol anyanyelvűekkel az iskolán belül is.
- E-mailen, táborokban és cserekapcsolatokon keresztül személyes élménnyé teheti nyelvismeretét.
- Pályázatokon való részvétel során külföldi tanulókkal találkozhat.
- Egyéb pályázatokon, versenyeken összemérheti tudását más iskolák tanulóival.
Mit jelent ez a képzés a szülő számára?
- Az intézmény keretei között a szorgalmi időben folyó két tanítási nyelvű képzés ingyenes.
- Az angol nyelven tanított tantárgyak tankönyvei nem ingyenesek.
A szülő által anyagilag is támogatott programok:
– Az iskola megszervezi az 1 évfolyamon kezdő tanulók számára a nyári „táborozási” lehetőséget, ahol angol anyanyelvű tanárral vagy tanítást segítő diákkal, ill. nyelvszakos tanár vezetésével biztosítja a nyelvgyakorlást.
– A későbbiekben a szorgalmi/szüneti idő alatt, amennyiben a szülő igényli és anyagilag fedezi gyermeke angol nyelvterületre történő utazását, akkor az iskola megszervezi a programot.
Szükséges azonban hangsúlyozni az alábbiakat:
- A program kétnyelvű, tehát az angol mellett az anyanyelv tanulása, fejlesztése és magas szintű művelése ugyanolyan fontos feladat.
- Az idegen nyelv nem szorítja ki az anyanyelvet, nem annak ellenében, hanem az anyanyelvvel teljes összhangban hoz létre kiegyensúlyozott személyiséget.
Az iskola képzési rendszerébe az alábbi angol nyelvű tantárgyak tartoznak:
- civilizáció: több kultúra megismertetésével a gyerekek nem távolodnak el saját kultúrájuktól, éppen ellenkezőleg, reagálnak az idegen kultúrákra. Nyitottak, állandóan hasonlóságokat, különbségeket keresnek saját és mások kultúrájában, nyelvében.
- ének-zene: a gyerekeknek igényük van arra, hogy egy másik ország nyelvét, kultúráját, szokásait megismerjék, így annak művészetét, költészetét vagy zenéjét hatékonyabban magukba szívhassák, elsajátíthassák.
- rajz, technika: a tanulókat formáló értékek közvetítése történik meg, amely a gyerekeket elkísérhetik egész életükön át. Fontos, hogy munkájukban megjelenjen az igény.
- környezetismeret/természetismeret: egy komplex tantárgy, melynek fontos szerepe van a természettudományos gondolkodásmód megalapozásában. Gazdag módszertani kultúrával, a tanuló egész személyiségét mozgósítva a természet szeretetére, megismerésére és a környezetben észlelhető természet-társadalom kapcsolat problémáinak elemzésére, megoldására vagy a megoldásban való részvételre ösztönöz.
- földrajz: középpontjában a természeti, társadalmi-gazdasági és környezeti folyamatok, jelenségek, azok kölcsönhatásai, illetve napjaink gazdasági, környezeti eseményei állnak. A földrajz tantárgy a természet- és társadalomföldrajz, valamint a regionális tudomány mellett számos földtudományágat képvisel a közoktatásban, integrálja a földtani, a légkörtani, a hidrológiai, a talajtani és a planetológiai tudást.
- biológia: kiemelt hangsúlyt kap a testi-lelki egészség, az énkép és önismeret, a hon- és népismeret, a környezeti nevelés, valamint az információs és kommunikációs kultúra fejlesztési feladatainak megvalósítása. A biológiai rendszerek szabályozó folyamatainak ismeretei segítik az összefüggések, kölcsön-hatások, törvényszerűségek felismerését, tudatosulását. Ezáltal formálódik a tanulók ökológiai szemlélete, fejlődik természettudományos gondolkodása
A kéttannyelvű iskola előnyei-ahogy mi látjuk!
- Itt biztosan meg fog tanulni angolul.
- Élő kapcsolata lesz az angol nyelvvel, tehát nem csak az igeidőket, meg a nyelvtani szabályokat fogja bemagolni, hanem igenis használni fogja a nyelvet, napi szinten.
- Jó kiejtése lesz, köszönhetően az anyanyelvi tanár jelenlétének.
- Olyan gyerekek társaságában lesz nap, mint nap, akik szeretnek tanulni. Ez talán egy kicsit túlzás, viszont az angol nyelvet minden két tannyelvű iskolába járó gyerek szereti. Ezek a gyerekek kíváncsiak, nyitottak a világ történéseire, egyszóval szeretnek tanulni.
- Az ilyen iskolába kevesebb olyan gyerek jár, akiknek a családjában nem érték a tanulás, a tudás. Mivel a csoport tényleg szeretne tanulni, sokkal jobb eredmény érhető el velük, mint ahol az óra fele a fegyelmezéssel megy el.
- A gyerek megismer egy másfajta gondolkodásmódot, más kultúrát. Nyitottabb lesz a világra, könnyebben tud majd alkalmazkodni egy multikulturális környezethez, mint aki csak magyarul beszélő, egynyelvű környezetben nő fel.
- Könnyebben illeszkedik be egy külföldi iskolába, hiszen már itthon megtapasztalta, milyen kézzel-lábbal, gesztusokkal, pár szóval megértetni magát az anyanyelvi tanárral. Nem stresszel azon, hogy nem érti tökéletesen, amit neki mondanak, hiszen képes a szövegkörnyezet alapján megfejteni a szavak körülbelüli jelentését.
- Ha mind a gyerek, mind a szülő komolyan veszi a nyelvtanulást, az általános iskolát középfokú nyelvvizsga-bizonyítvánnyal zárhatja a gyerek. Ha kéttannyelvű középiskolában tanul tovább (másik nyelvből), 18 éves korára két középfokú nyelvvizsgája lehet. Ha ezután főiskolán, egyetemen továbbtanul, a két nyelvvizsgával biztosan el tud majd helyezkedni, akár Magyarországon, akár külföldön.
- Ha megnézzük, mennyit kell fizetni egy nyelviskolában, vagy egy magántanárnak, amíg a nyelvtanuló a középfokú nyelvvizsgáig eljut – sok százezres, ha nem milliós nagyságrendről van szó. A kéttannyelvű iskolában mindez megspórolható, a nyelvvizsgához szükséges tudás ingyen és bérmentve megszerezhető.
Nem lenne teljes a kép, ha kihagynánk a negatívumokat, hiszen mint mindennek, a kéttannyelvű iskoláknak is vannak árnyoldalai.
A kéttannyelvű iskola hátrányai
- Sokat kell tanulni. Ez nem úgy működik, hogy első osztály elején bejön a csak magyarul tudó gyereket, aztán nyolcadik végén kijön a kapun, tökéletes angol nyelvtudással a tarsolyában. Tanulni kell, nem keveset, különben a lemorzsolódók táborát fogja gyarapítani.
- Az előző pontból következik, hogy a szülő nem dőlhet hátra. Amíg kicsi a gyerek, és nem megy az önálló nyelvtanulás, napi szinten kell segíteni, kikérdezni, ellenőrizni. Ha a szülő (vagy nagyszülő, esetleg nagyobb testvér) nem segít, a gyerek magára marad. A tananyag pedig akkora, hogy abban garantáltan lesz olyan rész, ami nem megy olyan fényesen. Érdemes átgondolni, hogy van-e a családban olyasvalaki, aki együtt tud tanulni a gyerekkel, hetente többször is, éveken át.
- Nagyon kevés szabadidő marad. A kéttannyelvű iskolába járó alsós gyerekeknek 28-29 tanórájuk van egy héten, amiből heti 5 nyelvóra. Konkrétan ez azt jelenti, hogy előfordul 7-8. óra is, amikor a kisgyereknek ugyanúgy figyelnie kell, és a szabályokat betartania, mint reggel 8 órakor, amikor frissen beül az iskolapadba. Délután 4-kor, amikor kijön az iskolából, előfordul, hogy nincs kész az összes leckéje, mert annyi a tanulnivaló, hogy nem lett kész a tanuláson. Ilyenkor estefele még házit kell készíteni, készülni kell másnapra a nyűgös, fáradt gyerekkel, és esetleg a sportolást is ezekbe a délutáni órákba kell belesűríteni. Nem egyszerű, sem a szülőnek, sem a gyereknek.
- Néha olyan dolgokat kell megtanulni, ami kifejezetten szaknyelvhez tartozik. A negyedik osztályosok angolul tanulják a természetismeretet, és vannak a tankönyvükben érdekes dolgok. Olyan szavak, mint a potroh, poszméh, ebihal, úszóhártyás láb, ízeltláb. Hiába tud valaki angolul, biztosan lesz olyan szó a gyereke tankönyvében, amiről még hírből sem hallott.
- Nem úgy van az, mint a szülők gyerekkorában, amikor volt napi 4-5 óra, aztán mehetett haza a gyerek, szabadon játszani. Játékra hét közben alig marad idő, nagy a hajtás, különösen, ha a kéttannyelvű iskola mellett még aktívan sportol, vagy zenél is a gyerek.
Érdemes-e tehát kéttannyelvű iskolába íratni a gyereket?
A válasz egyértelműen: igen!
SIKEREK AZ ISKOLÁBAN!!!!!!
- OSZTÁLYOSOK ORSZÁGOS KOMPETENCIA MÉRÉSÉNEK EREDMÉNYEI:
6. OSZTÁLYOK | 2017 | 2018 | 2019 | |
ANGOL NYELV | ||||
%-os adat | Lipót | 97% | 84% | 95% |
SZÖVEGÉRTÉS | kis községek ált. i. | 1408 | 1418 | 1430 |
pontok átlaga | községi ált. i. | 1434 | 1429 | 1439 |
országos | 1503 | 1492 | 1499 | |
Lipót | 1597 | 1589 | 1565 | |
MATEMATIKA | kis községek ált. i. | 1430 | 1434 | 1441 |
községi ált. i. | 1442 | 1446 | 1450 | |
országos | 1497 | 1499 | 1495 | |
Lipót | 1690 | 1567 | 1585 |
- májusában Az iskola életében elsőként elballagott 8. osztály 15 tanulójából 13-an megszerezték a Corvinus államilag elismert középfokú nyelvvizsga B2 (egynyelvű írásbeli és szóbeli) bizonyítványt. Hatalmas eredmény, amit az iskolában tanulással értek el.